Ääni- ja liikeimprovisaatio (10 ot)

28.-29.11.2020 lauantai kello 10-16 ja sunnuntai kello 11-15

Ikäsuositus: 15 v. ylöspäin, avoin taso, hinta 119 euroa

Haluatko oppia vapauttamaan äänesi ja tutustumaan kehosi erilaisiin liikkumismahdollisuuksiin? Tällä tiiviskurssilla teemme rentouttavia ja avaavia keho- ja ääniharjoituksia sekä opettelemme päästämään irti tutuista itsekritiikin peikoista, jotka usein estävät meitä ilmaisemasta itseämme täydellä vapaudella ja potentiaalilla. Teemme erilaisia luottamus-, heittäytymis- ja innostumisharjoituksia sekä harjoittelemme äänellistä ja kehollista improvisaatiota rennossa ja mukavassa ilmapiirissä. Musisoimme äänellä ja kehorytmeillä ja saatamme intoutua välillä tanssimaan villistikin!

OHJAAJA: Venla Sandgren

Olen ilmaisu-, vuorovaikutus- ja esiintyjyyskouluttaja, impronäyttelijä sekä kehomuusikko. Koulutukseltani olen teatteri-ilmaisun ohjaaja, ja tällä hetkellä opiskelen myös musiikkiterapiaa. Teen sekä yrityskoulutuksia että opetan kehomusiikkia (body music, body percussion, kehorytmiikka) ja ilmaisua freelancerina ympäri Suomen. Olen myös opettanut São Paulossa Brasiliassa osana Circle Music Retreat -festivaalia sekä ollut vierailevana työpajaopettajana Sibelius-Akatemian kursseilla ja Suomen Impro-opistossa. Kuluneen kevään 2020 aikana olin myös mukana kansainvälisessä First Steps around the World -online-lastenmusiikkiprojektissa. Lisäksi olen esiintynyt kehomuusikkona Kaustisella Tuuletar vocal hop -yhtyeen kanssa (Tuuletar on tuttu mm. Game of Thrones -musiikkiläpimurrostaan), Tuulettaren beat boxaaja Venla Blomin maisterikonsertissa sekä ollut mukana neljässä eri esiintyvässä ryhmässä vuosina 2002-2017. Olen myös toiminut esiintyjänä ja koreografina MTV3:n Voitolla yöhön -estradiviihdeohjelman kahdessa jaksossa, jossa Petri Nygårdin ja Jukka Rasilan tehtävänä oli opetella ja esittää kaksi kehomusiikkikoreografiaa.

Viimeiset neljä vuotta olen opettanut myös ilmaisun ja improvisaation sekä esiintymisjännittäjien kursseja Lahden Wellamo-opistossa sekä freelancerina ympäri Suomea. Olen vetänyt kursseja ja työpajoja myös mm. Heinolan Kansalaisopistossa sekä Porin Teatterinuoret ry:ssä. Näyttelen lisäksi Kallio, Sakset, Paperi -improryhmän riveissä.

Tästä kurssista saat apua kehon- ja äänenkäytön hallintaan, vapautumiseen sekä oman kehollisen liikelaadun löytämiseen ja sen arvostamiseen. Tutkimme myös vakuuttavaan esiintymiseen liittyvää kehonkieltä ja teemme harjoitteita, jotka edesauttavat rentoa ulosantia esimerkiksi julkisen puhumisen kontekstissa. Ei edellytä aiempaa osaamista tanssista, musiikista tai improvisaatiosta.

Olen ohjannut Lahdessa erilaisia kursseja aina viikonloppukursseista kymmenen viikon lyhytkursseihin sekä koko kauden kattavaan opetukseen.

Pääteemani kaikessa opetuksessani ovat: kokonaisvaltaisuus (kaikki aistit, keho, mieli), leikkisyys, heittäytyminen, innostavuus, vuorovaikutus, kuunteleminen, luottamuksen syntyminen ja vahvistuminen (sekä itseen että ryhmään), vahva kehoyhteys, läsnäolon kehittyminen, ilmaisun vapautuminen, itsetunnon voimistuminen, toisten tukeminen ja ryhmän välinen yhteistyö. Käytän improvisaation työkaluja opettaakseni osallistujia ilmaisemaan itseään vapaammin, päästämään irti turhasta kontrollista ja stressistä sekä luottamaan prosessiin ja hetkessä läsnäolemiseen. Tämä tapahtuu parhaiten leikkisyyden, huumorin ja iloisen mokien tekemisen kautta.

Pääavainsanat työskentelyäni kuvaamaan ovat huumori, leikkisyys, innostavuus, kokonaisvaltaisuus ja vuorovaikutuksellisuus.