KEHOMUSIIKKI

16-17.10 (syysloma) pe 17.00-20.15, la 10-16

Taso: avoin taso

Ikäsuositus: 15 v. ylöspäin

Tämä tiiviskurssi on suunnattu sinulle, joka haluat oppia soittamaan kehoasi! Kehomusiikki (body music, body percussion) on musiikkia, jota voit kuulla ja tanssia, jota voit nähdä. Kehoa käytetään musiikillisena ja liikkeellisenä instrumenttina, jossa erilaisten taputusten, napsutusten, jalkaiskujen ja äänenkäytön avulla luodaan rytmisiä ja melodisia kudelmia.Tutustumme musiikin keholliseen ilmaisuun rytmin, äänenkäytön ja liikkeen kautta. Pidämme yhdessä hauskaa ja irrottelemme erilaisilla kehorytmeillä, lauluilla, sanarytmeillä ja vuorovaikutusharjoitteilla. Musisoimme rennosti yhdessä ja muodostamme ryhmästä soivan kehomusiikkiorkesterin! Tutustumme myös maailman laajaan kehomusiikillisten perinteiden kirjoon kuuntelemalla erilaisia äänitteitä ja katsomalla katkelmia videoista.

OHJAAJA: Venla Sandgren

Olen ilmaisu-, vuorovaikutus- ja esiintyjyyskouluttaja, impronäyttelijä sekä kehomuusikko. Koulutukseltani olen teatteri-ilmaisun ohjaaja, ja tällä hetkellä opiskelen myös musiikkiterapiaa. Teen sekä yrityskoulutuksia että opetan kehomusiikkia (body music, body percussion, kehorytmiikka) ja ilmaisua freelancerina ympäri Suomen. Olen myös opettanut São Paulossa Brasiliassa osana Circle Music Retreat -festivaalia sekä ollut vierailevana työpajaopettajana Sibelius-Akatemian kursseilla ja Suomen Impro-opistossa. Kuluneen kevään 2020 aikana olin myös mukana kansainvälisessä First Steps around the World -online-lastenmusiikkiprojektissa. Lisäksi olen esiintynyt kehomuusikkona Kaustisella Tuuletar vocal hop -yhtyeen kanssa (Tuuletar on tuttu mm. Game of Thrones -musiikkiläpimurrostaan), Tuulettaren beat boxaaja Venla Blomin maisterikonsertissa sekä ollut mukana neljässä eri esiintyvässä ryhmässä vuosina 2002-2017. Olen myös toiminut esiintyjänä ja koreografina MTV3:n Voitolla yöhön -estradiviihdeohjelman kahdessa jaksossa, jossa Petri Nygårdin ja Jukka Rasilan tehtävänä oli opetella ja esittää kaksi kehomusiikkikoreografiaa.

Viimeiset neljä vuotta olen opettanut myös ilmaisun ja improvisaation sekä esiintymisjännittäjien kursseja Lahden Wellamo-opistossa sekä freelancerina ympäri Suomea. Olen vetänyt kursseja ja työpajoja myös mm. Heinolan Kansalaisopistossa sekä Porin Teatterinuoret ry:ssä. Näyttelen lisäksi Kallio, Sakset, Paperi -improryhmän riveissä.

Kurssi sopii kaikille liikkeestä, rytmistä, musiikista, äänenkäytöstä, ilmaisusta ja improvisaatiosta kiinnostuneille. Ei edellytä aiempaa kokemusta tanssista tai musiikista. Alkuosaamiseksi riittää avoin mieli ja halu oppia uutta! Kehomusiikki on kokonaisvaltainen laji, joka kehittää mm. rytmitajua, kuuntelua, vuorovaikutusta ja koordinaatiota. Mukaan joustavat, liikkumiseen sopivat vaatteet, lenkkarit ja juomapullo.

Olen ohjannut Lahdessa erilaisia kursseja aina viikonloppukursseista kymmenen viikon lyhytkursseihin sekä koko kauden kattavaan opetukseen.

Pääteemani kaikessa opetuksessani ovat: kokonaisvaltaisuus (kaikki aistit, keho, mieli), leikkisyys, heittäytyminen, innostavuus, vuorovaikutus, kuunteleminen, luottamuksen syntyminen ja vahvistuminen (sekä itseen että ryhmään), vahva kehoyhteys, läsnäolon kehittyminen, ilmaisun vapautuminen, itsetunnon voimistuminen, toisten tukeminen ja ryhmän välinen yhteistyö. Käytän improvisaation työkaluja opettaakseni osallistujia ilmaisemaan itseään vapaammin, päästämään irti turhasta kontrollista ja stressistä sekä luottamaan prosessiin ja hetkessä läsnäolemiseen. Tämä tapahtuu parhaiten leikkisyyden, huumorin ja iloisen mokien tekemisen kautta.

Pääavainsanat työskentelyäni kuvaamaan ovat huumori, leikkisyys, innostavuus, kokonaisvaltaisuus ja vuorovaikutuksellisuus.