Koira nimeltä Kissa tapaa kissan

Esityskausi kevät 2021!

Tomi Kontion unohtumaton satu Näädästä, koirasta nimeltä Kissa ja kissasta, jonka parivaljakko tapaa tuodaan syksyllä 2020 näyttämölle upouutena dramatisointina musiikin ja teatterin voimin VALO Ensemblen toimesta.

Alkuperäisteksti: Tomi Kontio

Musiikki: työryhmä

Dramatisointi ja ohjaus: Mia Kavasto

Lavastus, puvustus, maskeeraus: työryhmä

Tuotanto: Katja Honkanen ja työryhmä

Koira nimeltä Kissa tapaa kissan on hurmaava tarina Helsingistä, menneen ja nykyisyyden nivoutumisesta, ystävyydestä ja erillisyydestä ja erilaisuuden suunnattomasta arvosta.

Työryhmä

Näytelmäteksti on Tomi Kontion kirjan "Koira nimeltä Kissa tapaa kissan" ja sitä edeltävän esseen pohjalta ensimmäistä kertaa dramatisoitu teksti.

Alkuperäisteksti: Tomi Kontio

Ohjaus ja dramatisointi: Mia Kavasto

Musiikki: Työryhmä

Soitto ja ääni: Mia Kavasto, Sara Seppänen

Valot: työryhmä

Tuotanto: Katja Honkanen

Kiitokset: Tomi Kontiolle, perheille, ystäville  ja maailman lapsille, yksinäisille ja ystäville, itsenäisille ja erillisille

Näyttelijät!

Näätä: Olli Kiljunen, Mia Kavasto (kevät 2021)

Kertoja: Sara Seppänen

Kissa: Tiina Heikkinen ja Kaarina Soini

Koira: Susanna Sjöblom ja Nyyti Ahola

Ohjaaja: Mia Kavasto ja ohjaajan sana

Luin keväällä 2020 tätä Tomi Kontion hurmaavaa tekstiä omille lapsilleni aina uudelleen ja aina minussa syttyi halu tuoda tarina teatterin lavalle. Kesällä sainkin Tomilta luvan ryhtyä hommiin ja dramatisoin tekstin sopivaksi VALO Ensemblen näytelmään osoitetulle työryhmälle. Esitys on suunniteltu kouluikäisiä lapsia varten - ja siitä ylöspäin kenelle vain ja se on musiikillisten hetkien höystämä.

Tarina kertoo puliukosta nimeltä Näätä, joka elelee Helsingin kaduilla ystävänsä Kissan kanssa - joka on oikeasti koira. Eräänä päivänä jotain tapahtuu - mitä? No kissa. Kissa tapahtuu, ihan oikea kissa.

Ryhmä ihastui tarinaan välittömästi sen ja visioni esiteltyäni. Tarina on monella tapaa hurjan vilpitön kertomus ystävyydestä ja erilaisuuden hyväksymisestä, siitä kuinka erilaiset voivat olla samanlaiset ja taustasta riippumatta yhtä. Kirjoitimme musiikin yhdessä ryhmän kanssa ja teksti ohjautui lavalle, kuin itsestään. Se ei hae draaman perinteisen kaaren tavoin suurta kliimaksia, vaan on hellän toteava ja kuvaileva, kertova, uskollinen tyylilleen omassa lajissaan, silti alun ja lopun välissä tarinan kertova, ajatuksia ja monenlaisia tunteita ja kuvia herättelevä.

Päätimme pitää esityskauden haastavasta yhteiskunnallisesta tilanteesta huolimatta- ja myös siitä johtuen. Tämä aika tarvitsee tarinoita, juuri tällaisia. Kaiken ajan saneleman ulkoteatterillisen pohdinnan keskeltä tarina näyttäytyi meille jatkuvasti kirkkaana ja inspiroivana. Emma malta odottaa, että saamme sen lavalle teitä varten!

Kuva: Teemu Kavasto

Tuottaja: Katja Honkanen